Basisvaardigheden academisch schrijven
2nd edition | 2021 | Maartje Goosen, Francien SchoordijkBasisvaardigheden academisch schrijven geeft inzicht in de criteria voor wetenschappelijk schrijven en leert studenten hoe zij die criteria in hun teksten kunnen toepassen. Dit boek loodst studenten (en docenten) door het schrijfproces. Alle aspecten van het schrijven worden behandeld, met verwijzingen voor verdieping. Studenten ontdekken wat er ontbreekt aan hun taal- of schrijfvaardigheid, wat een wetenschappelijke schrijfstijl kenmerkt, welke eisen aan schrijfvaardigheid worden gesteld, hoe ze efficiënt een academische tekst schrijven en hoe ze een logische structuur opzetten. Daarnaast leren ze hoe ze moeten omgaan met bronnen in een academische tekst, hoe ze samenhang in teksten kunnen aanbrengen en hoe ze kritisch op eigen schrijfwerk kunnen reflecteren. Ook studenten van wie het Nederlands niet de eerste taal is, hebben veel baat bij dit boek.
Basisvaardigheden academisch schrijven is een echt 'doeboek' met veel oefeningen en een uitgebreide website.
Dit boek richt zich op bachelorstudenten in het hoger onderwijs, maar ook andere studenten kunnen het boek gebruiken om hun academische schrijfvaardigheid te vergroten.
Het boek is geactualiseerd. De voorbeelden zijn geactualiseerd. Daarnaast is er een link gemaakt met de MOOC Beter schrijven in het hoger onderwijs. Deze sluit aan op de uitgangspunten van het boek en fungeert als verrijking voor de student. Ook kan de student op deze manier meer aan zelfstudie doen. Tot slot is de hoofdtekst van het boek op bepaalde punten aangepast en aangevuld, op basis van feedback van docenten, studenten en de auteurs zelf.
Maartje Goosen heeft Nederlandse taal- en letterkunde gestudeerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Ze was lang docent academisch schrijven bij het Language Center en coördinator van academisch schrijfcentrum het Scriptorium van Tilburg University. Momenteel werkt ze bij Fontys Lerarenopleiding Tilburg waar zij onder andere studenten begeleidt bij het schrijven van beroeps- en studiegerelateerde teksten.
Francien Schoordijk heeft Nederlandse taal- en letterkunde gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam, waar ze afstudeerde op het schrijfproces. Ze heeft vanaf 1987 gewerkt bij diverse faculteiten van de UvA als docent academische communicatieve vaardigheden. Sinds 1999 is ze docent Nederlands als eerste taal (NT1) en Nederlands als tweede taal (NT2) bij het Instituut voor Nederlands Taalonderwijs en Taaladvies (INTT) van de UvA. Samen met haar collega’s van de Hogeschool van Amsterdam ontwikkelde ze www.taalwinkel.nl en de MOOC Beter schrijven in het hoger onderwijs. Ze adviseert en begeleidt opleidingen bij het opzetten en uitvoeren van taalbeleid en een academische schrijflijn. Daarnaast geeft ze docenttrainingen in het beoordelen van en feedback geven op teksten.
‘Het is een prettig boek zowel om integraal door te nemen als om het als een soort naslagwerk te gebruiken. Niveau is prima, toegankelijk geschreven. We gebruiken het boek (de vorige druk) al enkele jaren in onze masteropleiding. Het gaat dan met name om zelfstudie, achtergrond en basisboek voor de studenten om hun vaardigheden in het academisch schrijven te vergroten. Het boek wordt gewaardeerd en vaak gebruikt als naslagwerk, maar een groot aantal studenten doen ook de opdrachten en oefeningen.’ – docent Hanzehogeschool, 29 juli 2021