De kunst van cultuurmarketing
2nd edition | 2013 | Ruurd MulderHet wordt er voor culturele instellingen niet eenvoudiger op: de concurrentie die zij ondervinden van andere vormen van vrijetijdsbesteding is enorm, de overheid is voorzichtig met het verstrekken van subsidies en het publiek bezuinigt op kunst en cultuur. Daarom is het van groot belang dat de culturele sector verder professionaliseert op het gebied van marketing en promotie. De kunst van cultuurmarketing brengt het marketingvak en de wereld van kunst en cultuur nader tot elkaar.
De kunst van cultuurmarketing biedt de kennis die nodig is om gangbare marketingtheorieën toe te passen op de creatieve sector. Daarbij wordt ruim aandacht besteed aan ontwikkelingen op het gebied van onlinemarketing, mobiele marketing en sociale media. Het boek bevat eigentijdse voorbeelden en zowel klassieke als actuele cases. Ieder hoofdstuk sluit af met discussievragen en stellingen.
Dit basisboek wordt gebruikt in kunst- en cultuuropleidingen die marketing als hoofd- of bijvak aanbieden. Daarnaast is het bedoeld voor (beginnende) professionals in culturele organisaties en creatieve zelfstandigen.
Het docentenmateriaal bestaat uit:
- richtantwoorden bij de discussievragen en stellingen;
- oefententamenvragen met richtantwoorden;
- een algemene minorhandleiding;
- een voorbeeld van een modulehandleiding;
- een link naar de PowerPointpresentaties.
Request teaching material
Ruurd Mulder is als docent cultuur- en mediamarketing verbonden aan de opleiding Media, Informatie en Communicatie (MIC) van de Hogeschool van Amsterdam.
'Het boek is prettig en duidelijk gestructureerd en bevat een aantal cases. Het geeft een gedegen overzicht van de specifieke eigenschappen van de kunst- en cultuurmarketing.' – NBD Biblion, 21 augustus 2013
'Voor musea op zoek naar nieuwe klanten en alternatieve geldstromen is dit boek over cultuurmarketing een rijke bron' – Museumvisie, nummer 4 2013