Denken en doen

Programmeren in het sociale domein

2nd edition | 2008 | Kees J.M. van Haaster
Lecturer or teacher? | Are you interested in using a publication for your course, or already adopted a publication for course use: request a free inspection copy.

Denken en doen | Boek + website

9789046901113, 296 pages Onbeperkt toegang tot website
€32.50
  • Orders above € 20,- are free of shipping costs within the Netherlands
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks
  • 2 business day delivery within the Netherlands
  • In stock

Denken en doen gaat over het programmeren van activiteiten en diensten binnen het brede sociale domein. Het begeleiden van dak- of thuislozen bij hun persoonlijk ontwikkelingsplan, het organiseren van een gedichtenschrijfdag met psychiatrische patiënten, of het opzetten van een kindermusical in een buurthuis: voor het programmeren van al dit soort praktijken wordt in dit boek een model gepresenteerd dat social workers helpt om effectief te werk te gaan.

Dit model kent vier kwadranten (ontwerpen, organiseren, uitvoeren en evalueren) en vier perspectieven (rekenschap, richting, ruimte en resultaat) die het denken en doen bij programmeren zo goed mogelijk samen laten vallen. In de balans tussen handelen en reflecteren ligt namelijk de kracht van goed programmeren.

Programmeren wordt door deze basismethodiek een cyclisch proces met een directe koppeling tussen theorie en praktijk. Denken en doen beschrijft het gehele traject, van een onderzoek, via het formuleren van programmavoorstellen en het uitwerken van plannen van aanpak, naar uitvoer en evaluatie. Elk van de vier delen in dit boek behandelt één kwadrant, met veel projectmatige opdrachten en voorbeelden uit praktijkrealistische situaties. Pas in de uitwerking van de context en de invulling met beroepsmethodische elementen krijgen deze kwadranten het beroepsspecifieke karakter van de verschillende disciplines binnen Social Work.

Denken en doen kan goed als algemene basismethodiek in de aanvangsfase van de opleidingen SPH, MWD, CMV of CT gebruikt worden. Ook in een latere fase van de opleiding past het in het kader van een stage- of afstudeerproject.
In de tweede, herziene druk is de opbouw van het boek ingrijpend veranderd, waardoor de logisch opeenvolgende stappen van programmeren nadrukkelijker zichtbaar zijn. De inhoud is geactualiseerd en breder neergezet. Hierdoor is Denken en doen als basismethodiek herkenbaarder geworden voor alle sectoren in het sociale domein.
Kees J.M. van Haaster is verbonden aan de Hogeschool Utrecht en is lid van het Kenniscentrum Sociale Innovatie. Ook schreef hij Het samenspeelconcept en Kleine verhalen – Narrativiteit met multimedia in sociale beroepen.