Geloof je het zelf?!
Levensbeschouwelijk leren in het basisonderwijs
2nd edition | 2013 | Bas van den Berg, Ina ter Avest, Tamar KopmelsMet Geloof je het zelf?! presenteren de auteurs het vak Levensbeschouwing vanuit een nieuwe visie. Zij gaan ervan uit dat levensbeschouwelijke vorming ontstaat als kinderen niet alleen kennis nemen van vormen van een (religieuze of seculiere) levensbeschouwelijke traditie, maar daar ook hun eigen betekenis en waardering aan kunnen geven. Dat geldt voor de traditie waarin de leerlingen zelf opgroeien én voor andere tradities.
Met dit praktijkboek leren (aankomende) leraren hoe zij de interactie tussen leerlingen en verschillende levensbeschouwelijke tradities en daarin vervatte waarden kunnen stimuleren en begeleiden. Daarbij maken de auteurs veelvuldig gebruik van levensbeschouwelijke bronnen, zoals verhalen en beelden. Theorie en achtergronden wisselen elkaar af met voorbeelden en casuïstiek, illustraties, vragen en opdrachten.
Geloof je het zelf?! is bedoeld voor pabo-studenten en (startende) leraren in het basisonderwijs. Daarnaast biedt het boek aanknopingspunten voor andere vormen van onderwijs.
Het docentenmateriaal bij Geloof je het zelf?! bestaat uit een PowerPointpresentatie met samengevatte theorie per hoofdstuk en figuren en schema’s uit het boek.
Request teaching material'Geloof je het zelf?! is een diepgaand naslagwerk over levensbeschouwing voor de leraar in het basisonderwijs.' – Didactief, maart 2014
'Het mooie van dit boek is dat de theorie steeds verhelderd wordt met praktische voorbeelden die herkenbaar zijn voor leraren en die dicht bij de leefwereld van kinderen liggen. Dit gebeurt door bij verhaalfragmenten, gedichten en liedjes vragen toe te voegen voor zowel leerkrachten als leerlingen. Op die manier blijft de praktijk dichtbij. (…) De auteurs hebben allereerst als doelgroep de studenten aan de pabo’s voor ogen, van wie de levensbeschouwelijke achtergrond ook heel divers zal zijn. (…) Voor leraren in het voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs is het niet alleen een boek dat de ontwikkeling van levensbeschouwelijk leren in het primair onderwijs laat zien, maar ook een inspirerend boek dat zicht geeft op een benadering die de levensbeschouwelijke ontwikkeling van de leerling en de context van diversiteit fundamenteel als uitgangspunt neemt. Vanzelfsprekend wordt het levensbeschouwelijk leren binnen basis- en voortgezet onderwijs sterk bepaald door de doelgroep (kinderen en pubers/adolescenten) en de context van de school. Dit boek is echter een dermate rijk bronnenboek dat het inzicht en inspiratie kan bieden binnen het brede spectrum van godsdienstonderwijs en lessen levensbeschouwing.' – Cocky Fortuin-van der Spek, Narthex, tijdschrift voor levensbeschouwing en educatie, april 2014