Schakels in de school

Beginnend leidinggeven in het primair onderwijs

1st edition | 2011 | Jan Wolsing, Eric Verbiest (red.)
Lecturer or teacher? | Are you interested in using a publication for your course, or already adopted a publication for course use: request a free inspection copy.

Schakels in de school | Boek + website

9789046902523, 256 pages Onbeperkt toegang tot website
€34.95
  • Orders above € 20,- are free of shipping costs within the Netherlands
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks
  • New! Ordered before 11:00 pm, delivered within one business day
  • In stock

Schakels in de school | E-book + website

9789046961346, 256 pages Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€34.95
  • Direct access to your study materials
  • Receive a 5% student discount when purchasing two different textbooks

 

Note: You can only read this e-book via Bookshelf.  

Veel leerkrachten krijgen naast het leraarschap een leidinggevende functie of taak in de school, bijvoorbeeld als adjunct-directeur, locatieleider, bouwcoördinator, teamleider of vakcoördinator. Maar leidinggeven op school is een vak apart: ook een goede leraar met veel ervaring moet nieuwe kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen voordat hij zijn leidinggevende taken goed kan uitvoeren.


Schakels in de school bespreekt de theorie en de vaardigheden die een leidinggevende in het basisonderwijs nodig heeft. Het boek is specifiek gericht op het middenmanagement in de school. De auteurs behandelen onder andere verschillende vormen van leiderschap, ontwikkelingen in het onderwijs, de school als organisatie, personele, financiële en juridische aspecten, leidinggeven aan collega’s, en kwaliteitszorg.

Alle hoofdstukken beginnen met een casus waarop de auteurs terugkomen na bespreking van de theorie. Aan het eind volgen steeds een samenvatting, vragen en opdrachten, tips om verder te lezen en verwijzingen naar de NSA-competenties.

Schakels in de school is bedoeld voor leerkrachten die geïnteresseerd zijn in leidinggevende taken of die al een leiderschapsrol vervullen. Het boek is tevens geschikt voor studenten van de lerarenopleiding die zich, bijvoorbeeld via een minor, voorbereiden op een leidinggevende taak in het basisonderwijs.

Jan Wolsing is als consultant verbonden aan Fontys Hogescholen en verzorgt lessen over organisatie en management. Vanuit Fontys is hij verbonden aan Magistrum Management Opleidingen. Eric Verbiest is emeritus lector bij Fontys Hogescholen voor Schoolontwikkeling en Schoolmanagement. Hij is gastprofessor Onderwijsinnovatie aan de Universiteit Antwerpen.
Het boek biedt veel actuele en relevante informatie voor belangstellenden voor de rol van leidingegevende op een Nederlandse basisschool' – Schoolbestuur, maart 2012