Schrijf Vaardig deel 3
Methode met grammaticale opbouw voor anderstaligen
1st edition | 2012 | Marilene GathierSchrijf Vaardig is een methode schrijfvaardigheid met een grammaticale opbouw. Met deze methode werken cursisten systematisch aan de opbouw van hun schriftelijke taalvaardigheid en leren zij een brief, een e-mail of een andere tekst te schrijven met zo min mogelijk fouten.
Schrijf Vaardig bestaat uit drie delen. Dit derde deel is geschikt voor cursisten die naar Staatsexamen programma II of niveau B2 toewerken. Met dit deel wordt de grammaticale kennis van de cursist uitgebreid en verfijnd. Naast de hoofdstukken over grammatica bevat dit boek een hoofdstuk met voorbeeldopdrachten bij Staatsexamen II en een hoofdstuk waarin de cursist leert fouten van anderen te verbeteren. Daarnaast wordt aandacht besteed aan onderwerpen waarmee de cursisten naar Meijerink 3F toewerken, zoals leesbaarheid, briefconventies en formulieren invullen. Elk hoofdstuk bevat kaders waarin de grammatica of theorie beknopt wordt besproken. Deze kaders worden afgewisseld met oefeningen, die van gesloten naar open gaan. Aan het eind van elk hoofdstuk staat een aantal open schrijfopdrachten, waarin de cursist het geleerde toe kan passen.
Naast deel 3 kan de cursist deel 2 gebruiken om kennis te maken met de aspecten van schrijfvaardigheid die niet onder grammatica vallen, bijvoorbeeld adequaatheid en spelling. Deel 1 behandelt grammaticale onderwerpen en is gericht op cursisten die Staatsexamen I willen doen of van niveau A2 naar B1 willen werken. Via aanvullingen op de website sluit de methode Schrijf Vaardig aan bij de ontwikkelingen van het Staatsexamen NT2.
Schrijf Vaardig is gericht op midden- en hoger opgeleide anderstaligen met een afgeronde middelbareschool- of beroepsopleiding. De methode is ook geschikt voor volwassen mbo-studenten (bbl) op niveau 3 of 4 met een anderstalige achtergrond.
Docenten die Schrijf Vaardig - deel 3 verplicht voorschrijven aan hun cursisten, kunnen extra materiaal aanvragen.
Dit materiaal bestaat uit:
- een docentenhandleiding
- een overzicht aan van werkvormen en variaties voor het talenonderwijs