De pedagogisch sensitieve leraar

Optimale ontwikkeling en welbevinden van leerlingen

2e druk | 2024 | Anouke Bakx
De pedagogisch sensitieve leraar
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

De pedagogisch sensitieve leraar | Boek + website

9789046909126, 320 pagina's Onbeperkt toegang tot website
Circa
€ 37,95
leverbaar vanaf augustus
  • Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • 2 werkdagen levertijd binnen Nederland
  • Op voorraad

Goed waarnemen, gedrag op de juiste manier interpreteren, adequaat reageren en kunnen inschatten wat je in welke situatie het beste kunt doen. Dat zijn belangrijke vaardigheden van een pedagogisch sensitieve leraar. Pedagogisch sensitief handelen draagt bij aan een positief klimaat in de klas, wat belangrijk is voor de ontwikkeling van basisschoolleerlingen. Want leerlingen die goed in hun vel zitten, leren beter. De pedagogisch sensitieve leraar helpt toekomstige en ervaren leraren om hun pedagogisch sensitieve vaardigheden beter in te zetten in de klas.

Er is ruimte voor nieuwe onderwerpen, zoals passend onderwijs en het werken vanuit hoge verwachtingen. De acht hoofdstukken zijn geactualiseerd en verrijkt met nieuwe onderwijsontwikkelingen en recente wetenschappelijke inzichten. Ook zijn er interessante nieuwe casussen toegevoegd, geschreven door leerkrachten. De bijbehorende website is uitgebreid met praktische oefeningen en een gloednieuw extra hoofdstuk.

Dit boek is interessant voor pabostudenten en voor alle leerkrachten in het (speciaal) basisonderwijs.

Ook in de tweede druk staat de verbinding van theorie en praktijk centraal. Gedreven door maatschappelijke veranderingen besteedt het boek meer aandacht aan de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen, hun welbevinden, omgaan met stress en het vergroten van de veerkracht.

Anouke Bakx is onderwijspsycholoog en heeft ook zelf als leerkracht in het basisonderwijs gewerkt. Zij is lector Goed leraarschap, goed leiderschap aan Fontys Hogeschool Kind en Educatie en is daarnaast bijzonder hoogleraar Begaafdheid aan de Radboud Universiteit. Aan het boek hebben verschillende onderwijsexperts bijgedragen.