Yalla Yalla! Tekstboek - deel 1
Basiscursus Arabisch op weg naar A1
1st edition | 2021 | Josien Boetje, Mariska Keizer Verbeek, Rami al-SheikhYalla Yalla! is een eigentijdse, effectieve methode om kennis te maken met de Arabische taal. Met dit eerste deel, dat je halverwege niveau A1 brengt, leer je eenvoudige gesprekken te voeren over jezelf, je familie, begroeten en bedanken. Ook leer je eenvoudige tekstjes lezen en schrijven.
In het Arabisch is er een groot verschil tussen de geschreven en gesproken taal. Het modern standaard Arabisch (MSA) wordt gebruikt om te lezen en te schrijven, maar in het dagelijks leven spreken de Arabieren een daarvan afgeleid dialect. De methode bestaat uit een tekst- en oefenboek, een schrijfschrift en materiaal specifiek voor dialecten, allen gericht op het MSA. Deze bevatten dialogen, luister- en leesteksten, uitleg over de grammatica, het Arabische alfabet, de Arabisch cultuur en woordenlijsten. Daarnaast komt er nog een schrijfschrift. Ook komen er katernen in de dialecten Syrisch, Egyptisch en Marokkaans waarin de dialogen en audio in het gekozen dialect staan uit het tekstboek Yalla Yalla. Op de website van de methode is audio- en beeldmateriaal en aanvullend oefenmateriaal te vinden.
Yalla Yalla! is bedoeld voor het volwassenonderwijs, maar is ook geschikt voor het voortgezet onderwijs. Het boek kan zowel in een cursus als voor zelfstudie gebruikt worden.
Onze educatief adviseur Hajer Temsamani heeft Josien Boetje en Mariska Keizer Verbeek geïnterviewd naar aanleiding van het verschijnen van deze nieuwe basiscursus Arabisch Yalla Yalla!: een eigentijdse, effectieve methode om kennis te maken met de Arabische taal. Klik hier om het interview te bekijken.
Voor docenten is er bij Yalla Yalla! een docentenhandleiding beschikbaar.
Request teaching materialJosien Boetje studeerde Arabische taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht en aan taalinstituten in Marokko en Libanon. Nu werkt ze als docent Arabisch, ontwikkelaar van lesmaterialen en verzorgt ze workshops aan taaldocenten. Mariska Keizer Verbeek studeerde Arabische taal en cultuur aan de Universiteit Utrecht en aan een taalinstituut in Syrië. Ze heeft les gegeven op diverse middelbare scholen en aan de Universiteit Utrecht. Rami al-Sheikh is een native speaker uit Syrië en studeerde Arabische literatuur in Aleppo. In Syrië werkte hij als docent Arabisch en sinds 2016 verzorgt hij taalcursussen Arabisch als tweedetaal in Nederland.
‘Mooie vormgeving, de website is nog niet helemaal klaar dus ik heb niet alle audio ondersteuning kunnen beoordelen, maar wat ik heb beluisterd was duidelijk en van toegevoegde waarde. Wat ik erg leuk vond zijn de moderne technieken die met name leerlingen uit het VO zullen aanspreken, zoals escape room en geheim schrift.’- Karlien Huisman, taaldocent, 19 juli 2021
‘Goede opbouw, combinatie spreekvaardigheid en alfabet. Dat is nieuw. Logische keuze voor de woordenschat. Complete methode, met website en werkboek. Het boek is gemakkelijk leesbaar, goed geschreven. Het niveau is geschikt voor de beginnende student. Het boek is bruikbaar binnen het volwassenenonderwijs en ook voor leerlingen Arabisch op een basisniveau.’ – Eef Schut, docent Volksuniversiteit, 19 juli 2021
‘Met plezier heb ik kennis genomen van het Tekstboek Yalla Yalla! en de website. Ik ben nog lang niet klaar wat betreft de verwerving van het Arabisch, maar voor mijn doeleinden heb ik een goed beeld gekregen, denk ik. Complimenten voor de heldere opbouw, de grammaticale uitleg en overzichten, en de video's en geluidsmaterialen op de site.’ – Directeur Taal naar Keuze, 3 september 2021
‘Heldere opzet en indeling. Interessante didactische benadering. Uitgebreid en creatief oefenmateriaal.’ – Taaldocent, 13 september 2021
'Dit is een prettig en overzichtelijk tekstboek. Het Arabische schrift is goed leesbaar en de uitleg is helder. De basiscursus is bedoeld voor volwassenen en het vwo. De hele methode kun je als cursus gebruiken, is ook al als cursus toegepast, maar met zelfstudie kom je er ook ver mee. De auteurs hebben genoeg ervaring opgedaan met lesgeven van de Arabische taal om de methode goed op te bouwen.' NBD Biblion, 29 september 2021