Communiceren is docentenwerk
Contact maken, leidinggeven en luisteren in het onderwijs
1e druk | 2021 | Walter Geerts, René van KralingenEen goede docent is iemand die kan communiceren. Om als docent nog beter les te kunnen geven, is het nodig dat je effectief communiceert. Hoewel je kunt leren hoe je een les vormgeeft en welke didactische werkvormen je hiervoor kunt gebruiken, is het een vak apart om door te hebben hoe je informatie bij je leerlingen kunt laten landen. Succesvol communiceren kun je echter goed trainen.
Communiceren is docentenwerk laat zien hoe je contact kunt maken, hoe je leidinggeeft en hoe je goed kunt luisteren. In vier delen leer je om als gesprekspartner van leerlingen, ouders en collega’s effectiever te communiceren. Elk hoofdstuk schetst een herkenbare context met relevante inhoud die je als docent direct in de praktijk kunt toepassen. Praktijkvoorbeelden en ervaringen uit de klas vormen het vertrekpunt van het boek, waaraan de theorie en de bijpassende oefeningen zijn gekoppeld.
Dit boek leert (aankomende) leraren in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs in Nederland en België optimaal te communiceren.
Walter Geerts is als onderwijskundige verbonden aan de lerarenopleidingen van NHL Stenden Hogeschool. René van Kralingen is trainer/adviseur bij Onderwijsadvies Van Kralingen en daarnaast parttime verbonden aan de lerarenopleiding van de Hogeschool Rotterdam.
‘Om mee te beginnen de titel, deze is zeer slim en veelzeggend gekozen: 'De titel dekt de lading'. De vorm van het boek: deze vind ik heel prettig en heeft wat speels in zich. Ik doel bijvoorbeeld op de 'verfspatten' tussendoor waar quotes in staan. Daarnaast is er een goede afwisseling tussen theorie en praktijkvoorbeelden. De schrijfstijl vind ik goed passen bij het publiek, ik denk aan onze studenten van de lerarenopleiding beroepsonderwijs. Daarin zitten vooral studenten die heel praktisch zijn ingesteld en soms moeite hebben om te wennen aan 'de wollige taal' die zij ervaren in teksten. Ook voor mij is het prettig leesbaar en voldoende onderbouwd met betrouwbare literatuur. De veelzijdigheid aan praktische tips m.b.t. communiceren van docenten is zeer bruikbaar. Zowel richting leerlingen/studenten, collega's en zichzelf.’ Docent onderwijskunde Fontys Hogeschool, 8 maart 2021
'Handboek voor (aankomende) leraren in het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs waarin communiceren met leerlingen, ouders en collega's wordt gezien als een iteratief proces - wat betekent dat als je je wilt verbeteren je in staat moet zijn om het gesprek met jezelf aan te gaan. Hoe je dat kunt leren ontdek je in vier delen: communiceren als docent en als coach, in gesprek gaan met leerlingen en jeomgeving, waarin de informatie in een mix van casussen, reflectievragen, vragenlijsten, interventies en modellen wordt aangereikt. Het lukt de auteurs om de onderliggende theorie (onder andere Covey, GROW, Docent in Contact) ondergeschikt te maken aan en direct te vertalen naar de praktijk waardoor deze (meer) betekenis heeft voor de lezer en tegelijkertijd zelf een voorbeeld is van een iteratief proces. Een heldere structuur in een speelse lay-out met een enkele tekening ter verduidelijking maakt de cirkel rond. Rijk studieboek voor leraren - en vanuit een leven lang leren gedacht: voor alle leraren!' - NBD Biblion, 31 maart 2021
‘Mooie, handzame, bruikbare uitgave, praktisch en verfijnd als het gaat om hoogwaardig communiceren in het onderwijs. In veel opzichten een feest van herkenning met de didactiek die ik onderwijs.’ – docent Christelijke Hogeschool Ede, 1 april 2021