Rekenen-wiskunde voor de kinderopvang en het primair onderwijs

1e druk | 2024 | Peter Ale, Martine van Schaik
Rekenen-wiskunde voor de kinderopvang en het primair onderwijs
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

Rekenen-wiskunde voor de kinderopvang en het primair onderwijs | Boek + website

9789046908952, 224 pagina's
Circa
€ 32,95
leverbaar vanaf november
  • Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Nieuw! Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
  • Op voorraad

Nederlandse jongeren hebben steeds meer moeite met rekenen-wiskunde. Daarom is het belangrijk om kinderen er al op jonge leeftijd spelenderwijs vertrouwd mee te maken. Aan begeleiders op de kinderopvang en in de klas de taak om die uitdaging aan te gaan. Hoe kunnen zij rekenen-wiskunde verwerken in sport, spel en dagelijkse activiteiten? En welke reken-wiskundige activiteiten zijn geschikt voor kleine groepen jonge kinderen? Het staat allemaal in de nieuwe uitgave Rekenen-wiskunde voor de kinderopvang en het primair onderwijs.

Het boek bestaat uit zeven hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk geeft een algemeen overzicht van de rekenontwikkeling van kinderen van 0 tot 12 jaar. Hoofdstuk 2 behandelt belangrijke didactische vaardigheden, zoals: Hoe zorg je voor een goede afstemming van activiteiten met het niveau van de groep? Hoe stel je vragen? Hoe geef je feedback? De hoofdstukken 3 tot en met 6 gaan in op de meest kenmerkende onderdelen van de rekenontwikkeling van een bepaalde leeftijdsgroep. In het laatste hoofdstuk worden de rekenvoorbeelden uitgelegd die in het boek voorkomen. Het boek wisselt theorie af met praktijkvoorbeelden en geeft handige tips om de koppeling te maken met de eigen dagelijkse praktijk.

Dit boek is geschreven voor studenten van de Ad Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) en de Ad Didactisch Educatief Professional (Ad DEP). Het kan ook interessant zijn voor studenten van mbo-4-opleidingen zoals Onderwijsassistent en bacheloropleidingen zoals Pedagogiek. Ook professionals die kinderen begeleiden in hun reken-wiskundeontwikkeling kunnen het boek gebruiken.

Peter Ale was lerarenopleider rekenen-wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam en de Universitaire Pabo van Amsterdam. Martine van Schaik was onder meer lerarenopleider rekenen-wiskunde en onderwijsadviseur rekenen-wiskunde aan de Marnix Academie. Momenteel is zij actief betrokken bij het versterken van de basisvaardigheden in het onderwijs. Eerder publiceerden zij Rekenen en wiskunde uitgelegd en Rekenen-wiskunde en didactiek. Hun auteurschap bij Coutinho is op persoonlijke titel.