Schakels in de school

Beginnend leidinggeven in het primair onderwijs

1e druk | 2011 | Jan Wolsing, Eric Verbiest (red.)
Ben je docent? | Wil je dit studiemateriaal beoordelen voor gebruik in je lessen, of is het al voorgeschreven? Vraag hier direct je docentexemplaar aan.

Schakels in de school | Boek + website

9789046902523, 256 pagina's Onbeperkt toegang tot website
€ 34,95
  • Gratis verzending binnen Nederland vanaf € 20,-
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken
  • Nieuw! Op werkdagen voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
  • Op voorraad

Schakels in de school | E-book + website

9789046961346, 256 pagina's Onbeperkt toegang tot het e-book via Bookshelf
€ 34,95
  • Direct toegang tot het studiemateriaal
  • 5% studentenkorting bij aanschaf van minimaal 2 verschillende studieboeken

 

Let op: Dit e-book lees je via Bookshelf

Veel leerkrachten krijgen naast het leraarschap een leidinggevende functie of taak in de school, bijvoorbeeld als adjunct-directeur, locatieleider, bouwcoördinator, teamleider of vakcoördinator. Maar leidinggeven op school is een vak apart: ook een goede leraar met veel ervaring moet nieuwe kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen voordat hij zijn leidinggevende taken goed kan uitvoeren.


Schakels in de school bespreekt de theorie en de vaardigheden die een leidinggevende in het basisonderwijs nodig heeft. Het boek is specifiek gericht op het middenmanagement in de school. De auteurs behandelen onder andere verschillende vormen van leiderschap, ontwikkelingen in het onderwijs, de school als organisatie, personele, financiële en juridische aspecten, leidinggeven aan collega’s, en kwaliteitszorg.

Alle hoofdstukken beginnen met een casus waarop de auteurs terugkomen na bespreking van de theorie. Aan het eind volgen steeds een samenvatting, vragen en opdrachten, tips om verder te lezen en verwijzingen naar de NSA-competenties.

Schakels in de school is bedoeld voor leerkrachten die geïnteresseerd zijn in leidinggevende taken of die al een leiderschapsrol vervullen. Het boek is tevens geschikt voor studenten van de lerarenopleiding die zich, bijvoorbeeld via een minor, voorbereiden op een leidinggevende taak in het basisonderwijs.

Jan Wolsing is als consultant verbonden aan Fontys Hogescholen en verzorgt lessen over organisatie en management. Vanuit Fontys is hij verbonden aan Magistrum Management Opleidingen. Eric Verbiest is emeritus lector bij Fontys Hogescholen voor Schoolontwikkeling en Schoolmanagement. Hij is gastprofessor Onderwijsinnovatie aan de Universiteit Antwerpen.
Het boek biedt veel actuele en relevante informatie voor belangstellenden voor de rol van leidingegevende op een Nederlandse basisschool' – Schoolbestuur, maart 2012