Studentgericht begeleiden
Individuele trajecten in het hoger onderwijs
1e druk | 2021 | Cornelia de HaanHet begeleiden van individuele studenten tijdens stages, scripties, studieloopbaantrajecten of onderzoek is een van de kerntaken van docenten in het hoger onderwijs. Het is een boeiende taak die tegelijkertijd veel tijd en energie kan kosten. Want wat doe je als je student onvoldoende voortgang boekt of niet gemotiveerd lijkt? En hoe vind je de balans tussen sturen en het geven van eigen regie? Met Studentgericht begeleiden leer je op een effectieve manier de student centraal te zetten.
Aan de hand van dit praktijkgerichte boek leer je als begeleider de student te activeren en verantwoordelijkheid te laten nemen voor zijn eigen leerproces. In elk hoofdstuk komt een belangrijke begeleidingsvaardigheid aan bod, zoals gesprekken voeren, feedback geven, motiveren, problemen bespreekbaar maken, beoordelen en evalueren. Voorbeelden van begeleiders uit het hoger onderwijs illustreren de theorie en aan de hand van opdrachten word je uitgenodigd te reflecteren op je aanpak en je nieuwe inzichten toe te passen in de praktijk.
Studentgericht begeleiden is geschreven voor zowel beginnende als ervaren docenten in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen die studenten begeleiden tijdens stages, scripties, studieloopbaantrajecten en onderzoek.
Via https://www.coachinghogeronderwijs.nl/StudentgerichtBegeleiden.html kun je een workshop bij Cornelia de Haan boeken over het individueel begeleiden van studenten. Voor zowel beginnende als ervaren begeleiders, voor grote en kleine groepen, in het Engels of in het Nederlands, uitgevoerd op jullie locatie of online. Afhankelijk van jullie wensen kan de workshop een of meer dagdelen beslaan. Het boek is desgewenst bij de workshop inbegrepen.
Dr. Cornelia de Haan studeerde Nederlandse taal- en letterkunde in Leiden en heeft na haar promotie aan verschillende universiteiten en hogescholen als docent gewerkt. Sinds 2008 geeft ze didactische trainingen binnen het hoger onderwijs. Haar ervaring als coach en trainer van docenten met een begeleidingstaak vormt de basis van dit boek.
'Al ruim veertig jaar ben ik werkzaam in het hoger onderwijs als docent/onderzoeker. Vanaf het begin heb ik
studenten begeleid, als mentor voor eerstejaars, als stagebegeleider en als afstudeerbegeleider van bachelor- en masteropleidingen. Ik had gewild dat dit boek er 40 jaar eerder geweest was. Studentgericht begeleiden geeft zeer systematisch weer wat je als begeleider kunt doen om het leerproces beter te laten verlopen. Daarvoor gaat het in op je visie op begeleiden, op het begeleidingstraject, op gespreksvoering en feedback, op motiveren en problemen oplossen en ten slotte op afronden van het begeleidingstraject. Zelfs na 40 jaar ervaring kan ik nog van dit boek leren! Ik zie wel verschillen tussen wat je nodig hebt als mentor, als stagebegeleider en als afstudeerbegeleider en daar gaat het boek weinig op in; maar verder zeker een aanrader! In elke bibliotheek waar docenten in het hoger onderwijs komen, zou dit boek aanwezig moeten zijn.' NBD Biblion, Recensent Dr. E.A. van Kemenade, 20 oktober 2021