Filteren
Pedagogisch onderwijs

Pedagogisch onderwijs

Voor de pabo en de eerste- en tweedegraads lerarenopleiding biedt Uitgeverij Coutinho diverse generieke en vakspecifieke uitgaven. We spelen daarbij in op de nieuwste ontwikkelingen in het onderwijs. We actualiseren en verbeteren geregeld onze vertrouwde uitgaven en brengen nieuwe titels uit. Onze uitgaven zijn niet alleen interessant om te gebruiken tijdens de opleiding, maar kunnen ook als naslagwerk dienen als je daadwerkelijk voor de klas staat. Ben je benieuwd welke uitgaven passen bij jouw opleiding? Bekijk dan het onderstaande overzicht.

Pagina

1-10 van 16 producten

Producten per pagina
Van laag naar hoog sorteren
  1. Handboek doeltaaldidactiek

    Handboek doeltaaldidactiek

    • Ondertitel : Taalverwerving en doeltaal-leertaal
    • Auteurs : Sebastiaan Dönszelmann
    • Druk : 1e druk
      Verschijningsjaar : 2024

    Het klinkt zo vanzelfsprekend: de doeltaal gebruiken om leerlingen een vreemde taal effectiever te laten leren. Alleen: werkt het wel zo? Wordt er wel automatisch meer geleerd wanneer de docent de doeltaal inzet? Ja en nee. Het gaat namelijk niet om de kwantiteit van het doeltaalgebruik, maar om de kwaliteit: wanneer de docent de doeltaal bewust en didactisch verantwoord aanwendt, ontstaat er veel leerpotentieel. Handboek doeltaaldidactiek biedt docenten een naslagwerk dat de kern van de tweede-taalverwervingstheorie uiteenzet, aanvult met nieuwe inzichten, en dat geheel koppelt aan het gebruik van de doeltaal als didactisch instrument: doeltaal-leertaal.

    Bekijk product
  2. Geïntegreerd pedagogisch handelen

    Geïntegreerd pedagogisch handelen

    • Ondertitel : In voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs
    • Auteurs : Jeroen Onstenk
    • Druk : 2e druk
      Verschijningsjaar : 2023

    Als leraar in het voortgezet en beroepsonderwijs heb je niet alleen (vak)didactische, maar zeker ook goed ontwikkelde pedagogische overtuigingen, kennis en vaardigheden nodig. Uitgangspunt van Geïntegreerd pedagogisch handelen is dat onderwijs een complex proces van communicatie en interpretatie is, waarin het oordelen en handelen van de leraar een cruciale rol speelt. 

    Bekijk product
  3. Vaardig met vakinhoud

    Vaardig met vakinhoud

    • Ondertitel : Handboek vakdidactiek Nederlands
    • Auteurs : Jeroen Dera, Joyce Gubbels, Janneke van der Loo, Jimmy van Rijt (red)
    • Druk : 1e druk
      Verschijningsjaar : 2023

    Leg je in het schoolvak Nederlands de focus op inhoud, wat leerlingen moeten kennen, of juist op vaardigheden, wat ze moeten kunnen? Deze discussie komt in het denken over het schoolvak voortdurend terug. In Vaardig met vakinhoud: Handboek vakdidactiek Nederlands nemen de samenstellers een doelbewus…

    Bekijk product
  4. Talenbewust lesgeven

    Talenbewust lesgeven

    • Ondertitel : Aan de slag met talige diversiteit in het basisonderwijs
    • Auteurs : Joana Duarte, Mirjam Günther-van der Meij, Fauve De Backer, Carolien Frijns, Babs Gezelle Meerburg
    • Druk : 1e druk
      Verschijningsjaar : 2022

    Talenbewust lesgeven helpt (toekomstige) leraren om aan de slag te gaan met talige diversiteit in de klas, om zo de gewenste taalleeromgeving te creëren.

    Bekijk product
  5. Activeren differentiëren en formatief handelen

    Activeren, differentiëren en formatief handelen

    • Ondertitel : In alle fasen van de les
    • Auteurs : Det van Gils, Johan Keijzer, Karen Verheggen
    • Druk : 1e druk
      Verschijningsjaar : 2022

    Het boek Activeren, differentiëren en formatief handelen helpt toekomstige, beginnende én ervaren docenten om aandachtiger les te geven en leerlingen bewuster te laten leren.

    Bekijk product
  6. Lessen in orde

    Lessen in orde

    • Ondertitel : Handboek voor de onderwijspraktijk
    • Auteurs : Peter Teitler, Ruben Teitler
    • Druk : 4e druk
      Verschijningsjaar : 2022

    Lessen in orde laat zien hoe (toekomstige) docenten een vriendelijke en veilige omgeving kunnen creëren waarin leerlingen optimaal kunnen leren.

    Bekijk product
  7. Begeleiden van zelfsturing en samenwerking

    Begeleiden van zelfsturing en samenwerking

    • Ondertitel : Actief leren in vo en mbo
    • Auteurs : Linda van den Bergh, Anje Ros, Quinta Kools, Hanneke de Laat, Petra Poelmans
    • Druk : 1e druk
      Verschijningsjaar : 2021

    Om actief te leren is het van belang dat leerlingen zichzelf kunnen sturen en kunnen samenwerken. Van docenten wordt verwacht dat zij een leeromgeving creëren die actief leren bevordert en dat zij leerlingen de vaardigheden bijbrengen voor zelfsturing en samenwerking. Belangrijk daarbij is dat docenten op de juiste manier de juiste feedback geven. Het boek Begeleiden van zelfsturing en samenwerking helpt (aankomende) docenten uit het vo en mbo met het ontwikkelen van de benodigde deskundigheid om leerlingen goed te begeleiden bij actief leren.

    Bekijk product
  8. De docent is onmisbaar

    De docent is onmisbaar

    • Ondertitel : Vier bouwstenen voor leren in het mbo
    • Auteurs : Kitty van Dijck, Simon Ettekoven
    • Druk : 1e druk
      Verschijningsjaar : 2021

    De docent is onmisbaar biedt mbo-docenten handvatten om hun studenten in elke leersituatie effectief te laten leren en werken.

    Bekijk product
  9. Studentgericht begeleiden

    Studentgericht begeleiden

    • Ondertitel : Individuele trajecten in het hoger onderwijs
    • Auteurs : Cornelia de Haan
    • Druk : 1e druk
      Verschijningsjaar : 2021

    Aan de hand van dit praktijkgerichte boek leer je als begeleider de student te activeren en verantwoordelijkheid te laten nemen voor zijn eigen leerproces. In elk hoofdstuk komt een belangrijke begeleidingsvaardigheid aan bod, zoals gesprekken voeren, feedback geven, motiveren, problemen bespreekbaar maken, beoordelen en evalueren.

    Bekijk product
  10. Handboek taalgericht vakonderwijs

    Handboek taalgericht vakonderwijs

    • Auteurs : Maaike Hajer, Theun Meestringa
    • Druk : 4e druk
      Verschijningsjaar : 2020

    Een taalgerichte vakdidactiek helpt leraren om hun onderwijs op hoog niveau te blijven geven, ook als de taalvaardigheid Nederlands van de leerlingen uiteenloopt. Het Handboek taalgericht vakonderwijs beschrijft concreet hoe zij dat kunnen doen, voortbouwend op de kennis en ervaring van de leerlingen.

    Bekijk product
Pagina

1-10 van 16 producten

Producten per pagina
Van laag naar hoog sorteren