training lessen in ordetraining lessen in orde

Masterclass Ontwerpen voor zorg en welzijn
Hoe begeleid en toets je optimaal? 

Houd jij je bezig met ontwerpgericht onderzoek en de (door)ontwikkeling hiervan in het curriculum en wil je een volgende stap zetten? Wil je studenten beter begeleiden en onder andere tot meer creativiteit en eigenheid in hun ontwerpstappen inspireren, juist om daarmee beter aan te sluiten bij de doelgroep? En wil je ze passend en eerlijk toetsen en weten wat de belangrijkste aandachtspunten daarbij zijn? Deze masterclass biedt een ideale gelegenheid om je vaardigheden te verbeteren en nieuwe methodieken te leren toepassen.

 


In de masterclass Ontwerpen voor zorg en welzijn richten we ons op twee belangrijke thema’s die leven onder docenten van Z&W-opleidingen: ten eerste maak je op actieve wijze kennis met de theoretische uitgangspunten van programmatisch toetsen en ga je hier actief mee aan de slag binnen ontwerpgerichte opdrachten. Ten tweede krijg je beter zicht op wat de aandachtspunten zijn om creatief – en inclusief – te ontwerpen.

Na een plenaire sessie door keynote sprekers Dr. Job van 't Veer (eerste auteur van het gelijknamige veelgebruikte 'gele boekje' Ontwerpen voor zorg en welzijn en lector Digitale Innovatie in Zorg en Welzijn) en Dr. Liesbeth Baartman (bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs) ga je in de daaropvolgende verdiepende sessies actief aan de slag, begeleid door ervaren docent-(ontwerp)onderzoekers.


Wat leer je over toetsing van ontwerpgerichte opdrachten?
> Je maakt kennis met de belangrijkste theoretische uitgangspunten van programmatisch toetsen, en je begrijpt hoe deze benadering passend is voor het beoordelen (of liever: waarderen) van ontwerpgerichte studentenopdrachten.
> Je gaat aan de slag met praktische handvatten over hoe je programmatisch toetsen kunt toepassen bij het begeleiden en toetsen van het ontwerptraject. Met concrete voorbeelden leer je hoe programmatisch toetsen niet alleen didactisch van meerwaarde kan zijn, maar tegelijkertijd ook de toetsdruk kan verlagen. 

Wat leer je over het stimuleren van creativiteit en inclusiviteit in ontwerpgericht werken?
> Je maakt kennis met een aantal belangrijke aandachtspunten om het ontwerpproces voor alle doelgroepen inclusief te maken en je weet hoe je hier in de praktijk op bedacht kunt zijn. 
> Je maakt actief kennis met meerdere creatieve methoden waarbij rekening is gehouden met specifieke kenmerken van doelgroepen en je kunt deze vervolgens toepassen op diverse situaties.

Voor wie
Docenten en onderwijsontwikkelaars van hbo-opleidingen zorg en welzijn, pedagogiek en psychologie die betrokken zijn bij de uitvoering en ontwikkeling van ontwerpgericht onderzoek in onder andere de afstudeerfase. Het is geen vereiste dat je opleiding al werkt met het boek Ontwerpen voor zorg en welzijn.

Kosten
Deze masterclass kost € 90,- (incl. btw) per persoon. Je krijgt bij aanvang van de Masterclass een lunch. 

Waar & wanneer
Wo 2 oktober | 13.00 - 18.00 uur | Utrecht, Huis Utrecht

Aantal deelnemers
Maximaal aantal deelnemers 80 - minimaal aantal deelnemers 30

INSCHRIJVEN >


training lessen in ordetraining lessen in orde

Trainer: Job van 't Veer
Dr. Job van ‘t Veer is lector Digitale Innovatie in Zorg en Welzijn bij NHL Stenden Hogeschool. Centraal in zijn onderzoek staat hoe je vanuit een ontwerpgerichte benadering kwetsbare groepen - zoals mensen met psychische aandoeningen, licht verstandelijke stoornissen of dementie - actief betrekt bij het verbeteren van de zorg. Job studeerde Toegepaste Communicatie Wetenschappen aan de Universiteit Twente en promoveerde aan de dezelfde universiteit op zijn onderzoek naar de publieke beeldvorming van mensen met een psychiatrische achtergrond.

Job neemt je bevlogen mee in zijn ervaringen, snapt als geen ander waar jij als docent tegenaan loopt en geeft vanuit zijn diepgaande kennis inspiratie en onderbouwing voor jouw onderwijs. 

''Inclusief ontwerpen is lastig, NIET inclusief ontwerpen is nalatig” (vrij naar Ralph Caplan).''



 


training lessen in ordetraining lessen in orde

Trainer: Liesbeth Baartman
Dr. Liesbeth Baartman is bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs bij de Hogeschool Utrecht. Ook is zij coördinator van de onderzoekswerkplaats Beoordelen in het Beroepsonderwijs. Binnen het Teaching & Learning Network en het HU Netwerk Toetsing werkt zij aan docentprofessionalisering en kennisdeling. 

 


Programma
Plenair twee korte keynotes:

Liesbeth Baartman: Programmatisch toetsen als passende toetsvorm voor ontwerpgericht onderzoek 
Bij ontwerpgerichte opdrachten kan het lastig zijn de student goed recht te doen in de beoordeling. Waar let je (vooral) op? Op het ontwerpproces? Het ontworpen product? Of de verantwoording? Liesbeth laat zien hoe de principes van programmatisch toetsen hier mogelijk een passend antwoord op geven. 

Job van ’t Veer: Ontwerpen met kwetsbare doelgroepen: inclusiviteit vergt creativiteit
Met ontwerpgericht onderzoek in het welzijns- en zorgdomein heb je bijna altijd rekening te houden met de uiteenlopende kenmerken van je -vaak kwetsbare- doelgroep. Het vergt de nodige creativiteit om je methoden daar goed op aan te passen. Job illustreert met diverse praktijkvoorbeelden wat belangrijke aandachtspunten zijn om creatief – en inclusief – te ontwerpen. 

Verdiepende deelsessies op deze twee hoofdthema’s: 
De verdiepende deelsessies worden geleid door Liesbeth Baart, Job van 't Veer en zeer ervaren docent-(ontwerp)onderzoekers van verschillende hogescholen.

  • Twee deelsessies gaan over de toetsing van ontwerpgerichte opdrachten. Hierin ga je aan de slag met praktische handvatten over hoe programmatisch toetsen is in te zetten bij het beoordelen van ontwerpgerichte opdrachten in jouw curriculum. Wat zijn de didiactische overwegingen? Hoe blijft de toetsdruk hanteerbaar?
  • Twee deelsessies gaan over creatiever en inclusiever ontwerpen. In deze sessies maak je actief kennis met creatieve methodologische aanpassingen die het werken met kwetsbare doelgroepen kunnen verrijken. Waarop pas je je voorbereiding en uitvoering aan? Wat vergt dit van jou als toekomstig ‘inclusieve ontwerper’? Hoe kun je dit als begeleidend docent blijven stimuleren? 

Specifiekere informatie over de inhoud van de deelsessies volgt half juli.

Uitwisseling ervaring en kennis
Het programma zal voldoende ruimte geven voor uitwisseling tussen de deelnemende docenten.


Boek bij masterclass
De masterclass heeft mede als basis het boek Ontwerpen voor zorg en welzijn. Heb je dit boek nog niet? Vraag een gratis docentexemplaar aan op onze website. Meer info >

Vragen?
Voor al je vragen kun je contact opnemen met onze klantenservice via T: 035-694 99 91 of E: info@coutinho.nl.

MEER TRAININGEN >