Zakelijk schrijven
1e druk | 2006 | Judith ter Horst, Ad MolenaarHoe schrijf je een doeltreffende zakelijke tekst? Dit boek presenteert de kennis die nodig is om deze vraag te beantwoorden. De lezer leert effectief zakelijk te schrijven met behulp van casuïstiek, praktijkvoorbeelden en opdrachten om zelf stapsgewijs mee aan de gang te gaan.
Zakelijk schrijven is opgebouwd uit drie delen: Deel 1 gaat in op wat je als schrijver actief moet doen om een goede tekst te produceren: vooraf zorgvuldig een tekstplan opstellen. Aan de hand van het tekstplan worden alle fases in het schrijfproces besproken voor de meest voorkomende teksttypen: de opdrachtanalyse, de doelgroepanalyse, de doelformulering, het vaststellen van de inhoud van de tekst, het bouwplan en het procesplan. Deel 2 besteedt aandacht aan de lezer, de doelgroep van een tekst. Elk medium moet optimaal afgestemd zijn op deze doelgroep, en dit brengt eigen conventies voor het taalgebruik met zich mee. Verschillende soorten schriftelijke media komen hier aan de orde: van e-mail tot folder, van verkoopbrief tot beleidsrapport. Deel 3 bevat de gereedschappen die je kunt gebruiken om correct te schrijven: regels voor zinsbouw, woordkeuze, uiterlijke structuur en argumentatie en voor interpunctie.
Zakelijk schrijven is primair geschreven voor hbo studenten die een opleiding in de diverse richting van (bedrijfs)communicatie volgen.